شاید برای شما هم سوال باشد که پچ کورد شبکه یا patch cord چیست و به چه دردی میخورد؟ احتمالا زمانی که متوجه شوید بیشتر از هزار بار آن را دیده اید بسیار هیجان زده شوید! پچ کورد شبکه (patch cord) ، پچ لید (patch lead) یا کابل پچ (Patch cable)، یک کابل نوری یا الکتریکی می‌باشد و پچ کورد شبکه یکی از پراهمیت‌ترین تجهیزات شبکه است. این تجهیز از لحاظ کاربرد تقریباً مشابه با کابل شبکه بوده که البته مزیت‌های بسیاری نیز نسبت به کابل شبکه دارد و جهت متصل کردن موقت (یا به‌اصطلاح پچ کردن) یک دستگاه الکترونیکی یا نوری به یک دستگاه دیگر، با هدف انتقال و هدایت سیگنال، کاربرد دارد. در ادامه مطالب قصد داریم به شرح بیشتر این محصول و روش انتخاب پچ کورد مناسب بپردازیم.

پچ کورد شبکه

پچ کورد شبکه چیست؟

به پچکورد، پچ کابل یا پچ‌ لید نیز گفته می‌شود که همان‌طور‌ که گفته شد می‌تواند از نوع الکتریکی یا فیبر نوری باشد و در دو دسته مسی و پچ کورد شبکه فیبر نوری به بازار عرضه می‌شود. کاربرد فیبر نوری اغلب جهت مرتبط سازی پورت‌های ترانک‌کور‌سوییچ‌ها است که به علت انتقال فایل سریع بسیار پراستفاده هستند و جایگاه ویژه‌ای برای شبکه‌کاران دارند.

پچ کورد شبکه جهت متصل ساختن دستگاه‌های گوناگون به یکدیگر نظیر سوئیچ شبکه و پچ پنل، کامپیوتر (کارت شبکه) و پریز شبکه، سوئیچ شبکه به روتر و سوئیچ به کامپیوتر و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید پچکوردها در رنگ‌‌بندی‌های مختلفی صورت می‌گیرد و این امر به جهت فراهم شدن امکان تشخیص آسان کابل موردنظر است. همچنین این محصول با پوشش دهی با روکش LSZH و PVC تولید شده که نوع دارای روکش LSZH به دلیل اینکه این روکش فاقد هالوژن است، در زمان آتش‌سوزی تنها منقبض می‌شود و به علت نداشتن هالوژن، دود‌های سمی خطرناک ایجاد نمی‌کند.

پچ کورد برخلاف کابل Pigtail  که ساختاری شبیه به پچ کورد شبکه دارد، همواره در دو سمت خود دارای کانکتور است. در کابل‌کشی تخصصی، در بعضی موارد از کابل‌ pigtail  به‌عنوان پچ کوردی که از یک سمت آزاد می‌باشد استفاده شده و سر بدون کانکتور آن جهت ایجاد اتصال دائمی به یک ترمینال کاربرد دارد.

انواع پچ کورد بر اساس متراژ

پچ کورد شبکه به‌طور معمول دارای طول نسبتاً کم است و رنج سایزبندی آن اغلب بین ۳۰ سانتی‌متر تا ۱۰ یا نهایتاً ۱۵ متر قرار می‌گیرد. پچکورد در متراژ و طول‌های متنوعی تولید می‌شود تا بتواند با نیازها و محیط‌های مختلف سازگار باشد. (بعضی برند‌ها پچ کورد با طول ۲۰ یا ۴۰ متر نیز تولید می‌کنند) شما می‌توانید با توجه به شرایط و نیاز خود متراژ مناسب پروژه خود را انتخاب و خریداری فرمایید.

قیمت پچ کورد شبکه

همان‌طور که می‌دانید قیمت هر محصول وابسته به ویژگی‌های آن محصول است. قیمت پچ کورد شبکه به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این پارامترهای تعیین‌کننده، نوع پچ کورد شبکه مدنظر است؛ برای‌ مثال پچ کورد شبکه مسی یا آلیاژهای مسی با نوعی فیبر نوری تفاوت قیمت دارد.

همچنین از لحاظ پهنای باند نیز پچ کورد ها دارای انواع متفاوتی هستند که هرکدام در قیمت آن تأثیرگذار است‌. دیگر عوامل تأثیرگذار در قیمت پچکورد می‌تواند متراژ یا برند سازنده آن باشد که در قسمت قبلی مطالب به انواع پچ کورد بر اساس متراژ آن اشاره شد و در مورد برند سازنده باید بدانید برندهای بلدن (Belden)، لگراند (Legrand)، امپ (AMP)، نگزنس (Nexans) و اشنایدر (Schneider) از بزرگ‌ترین و بهترین برندهای سازنده پچ کورد شبکه هستند که محصولات آن‌ها در بازار ایران نیز یافت می‌شود.

 برندهای دیگری نیز در بازار موجود هستند و قیمت پچ کورد از هر برند تا برند دیگر می‌تواند دارای تفاوت باشد؛ البته به این نکته هم توجه داشتید باشید که با توجه به وارداتی بودن این برندها، قیمت ارز و نوسانات بازار نیز در تغییر قیمت انواع پچ کورد شبکه نقش دارد.

دلتا شبکه عرضه کننده انواع کابل شبکه و لوازم جانبی کابل شبکه با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت در لاله زار تهران آماده ارسال سفارشات شما در سریعترین زمان ممکن است.

قیمت روز انواع پچ کورد

نکات مهم خرید پچ کورد شبکه

در زمان انتخاب و خرید پچ کورد لازم است به دو عامل اصلی توجه داشته باشید. در ادامه مطالب به شرح این دو عامل خواهیم پرداخت:

۱) ویژگی‌های اجرا

اولین نکته موردتوجه ویژگی‌های اجرا پچ کورد مورد نظر شما است. به یاد داشته باشید نوع طراحی کابل و کانکتور پچ کورد می‌بایست طوری باشد که منتقل نمودن سیگنال‌ها در برنامه‌ای که پچ کورد برای آن مورداستفاده قرار گرفته است، باید بهینه‌سازی شود. همچنین باید به محیط مدنظر خود توجه داشته باشید و اگر در محیط نویز زیادی (EMI / RFI) موجود است، احتمالاً نیاز است تا از یک کابل مسی دارای حفاظ‌ یا شیلد استفاده نمایید. همچنین لازم است پچ کورد فیبر نوری در طول مراحل مونتاژ به‌طور سخت‌گیرانه مورد آزمایش قرار گیرد تا عملکرد این محصول را تضمین نماید. این تست‌ها می‌بایست دارای مواردی باشند که در ادامه آورده شده است:

اتصال / افت برگشتی (IL / RL)- تضعیف- هندسه- بازنگری سطح انتهایی بعد از پولیش نمودن سر فیبر

۲) مشخصات فیزیکی

 کابل و کانکتور لازم است توانایی مقاومت و ماندگاری در مقابل شرایط و فشار محیط مثل گرما یا سرمای زیاد، رطوبت و نم و… را داشته باشد و عملکرد پچ کورد تحت این شرایط دچار اختلال نشود.

چه پچ کوردی و با چه مشخصات فنی بخریم

همان‌طور که در مطالب قبلی گفته شد لازم است جهت خرید پچ کورد به محیط و نیاز و شرایط خود توجه داشته باشید و پچ کورد متناسب با نیاز خود را خریداری فرمایید. برخی نکات و مشخصات فنی کلی در هنگام خرید پچ کورد نیز عبارت‌اند از:

نکته اول توجه به استانداردهای پچکورد است، پچ کورد مورد نظر شما باید استاندارد (استانداردهای ANSI/TIA/EIA-568-A  و  ISO 11801) باشد. همچنین پچ کورد شبکه بر اساس پهنای باند و نرخ انتقال داده شامل گروه‌های CAT1 تا CAT8 می‌شود. سرعت پچ کوردهای فیبر نوری تا ۲۰ برابر بیشتر از پچ کوردهای مسی است.

 پچ کورد می‌تواند دارای شیلد و بدون شیلد باشد که نوع شیلدار از اختلال و نویز جلوگیری می‌کند. پس با توجه به مطالب فوق می‌توانید پچ کوردی با مشخصات فنی مناسب با نیازتان تهیه کنید.

خرید انواع پچ کورد شبکه

انواع پچ کورد شبکه

انواع گوناگونی از پچ کورد وجود دارد که هر‌کدام بر اساس ویژگی‌های خاصی دسته‌بندی ‌شده‌اند. یکی از دسته‌بندی‌های مهم پچ کورد عبارت است از:

همچنین به‌صورت کلی می‌توان پچکورد‌ها را به دو گروه مسی و فیبر نوری تقسیم‌بندی نمود. این محصولات از نظر پهنای باند، متراژ و برند سازنده نیز دسته‌بندی می‌شوند که در بخش‌های قبلی مطالب به آن‌ها اشاره شد:

یکی از سایر تقسیم‌بندی‌هایی که برای پچ کورد ها وجود دارد، دسته‌بندی بر پایه میزان مقاومت پچ کورد شبکه در مقابل نویز در شبکه و نوع شیلد آن است:

پچ کورد شبکه SFTP :  دارای شیلد و فویل

پچ کورد شبکه  UTP :   فاقد شیلد یا فویل

 

پیگتیل‌های فیبر نوری و تفاوت آن با پچ کورد

پیگ تیل های فیبر نوری برخلاف نوع مسی آن ، بیشتر نقش یک کانکتور را دارند تا نقش یک‌کابل. پیگ تیل فیبر نوری معمولا  کوتاه و  بافر شده است که دریک  سر  آن یک کانکتور نوری از قبل نصب شده قرار دارد و سر دیگر آن طولی از الیاف فیبری در معرض نمایش است. یکی از رایج ترین روش های نصب اتصال فیبر نوری استفاده از پیگتل می باشد. پیگتیل فیبر نوری  فیبر کوتاهی می باشد که قطعه اتصال بر روی آن نصب خواهد شد. فیبر بعد از ورود به پچ پنل یا سایر باکس ها به پیگتیل فیوژن می شود و آماده استفاده می شود.

پچ کورد شبکه با کانکتور APC  یا کانکتور UPC ؟

از آنجا تلفات بازگشتی در کانکتور APC کمتر از کانکتور UPC است ، معمولاً عملکرد نوری کانکتور APC بهتر از UPC است. در بازار فعلی، کانکتورهای APC به طور گسترده ای در برنامه هایی مانند FTTx ، شبکه نوری غیرفعال (PON) و مالتی پلکسینگ تقسیم طول موج (WDM) مورد استفاده قرار می گیرند که حساسیت بیشتری نسبت به تلفات برگشتی دارند. اما APC معمولاً گرانتر از UPC است ، بنابراین باید جوانب مثبت و منفی را بسنجید.

با استفاده از برنامه هایی که سیگنالینگ فیبر نوری با دقت بالا را می طلبند ، اولین گزینه مورد بررسی APC است ، اما سیستم های دیجیتالی با حساسیت کمتری با استفاده از UPC عملکرد یکسانی دارند. معمولاً APC سبز و UPC آبی است. هنگام خرید پچ کورد شبکه اول از هر چیزی تست فلوک کابل شبکه را از فروشنده بخواهید، سلامت فیزیکی پچ کورد شبکه و گارانتی آن را چک کنید. اگر برند خاصی مدنظر دارید با نمایندگی مورد نظر تماس بگیرید. نوع کابل از لحاظ دسته بندی، ایندور و اتدور را نیز حتما چک کنید.

ساختار کابل شبکه

ساختار پچ کورد شبکه

دسته بندی های پچ کورد شبکه بر اساس یک سری استاندارد خاص هستند. تفاوت‌های عمده‌ای که وجود دارد عبارت‌اند از: پهنای باند، سرعت انتقال اطلاعات و جنس کابل از لحاظ شیلد دار بودن و یا روکش های آن هست. مثلا تفاوت اصلی دو نوع کابل شبکه Cate5e و Cat6 در پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات است. نهایت سرعت انتقال اطلاعات پچ کورد شبکه Cat5e صد مگابیت بر ثانیه است با پهنای باند 250 مگا هرتز اما در کابل شبکه Cat6 سرعت انتقال اطلاعات به 1000 مگابایت بر ثاینه و پهنای باند آن به 500 مگا هرتز افزایش می‌یابد.

انواع لیبل و شماره کابل شبکه

انواع لیبل کابل شبکه برای تفکیک و مشخص کردن کابل های شبکه استفاده می‌شود تا به راحتی به کابل موردنظرمان دست یابیم. در این صورت؛ سرعت عیب یابی شبکه بالا خواهد رفت. لیبل دورِ کابل شبکه و لیبل پشت چسب دار، از جمله انواع لیبل کابل شبکه برای لیبل گذاری است.

با توجه به اهمیت ویژه و نقش پر رنگ شبکه‌های کامپیوتری در عصر کنونی، لازم است که کاربران شبکه؛ شناخت کافی از تجهیزات آن داشته باشند. مطمئنا تا قبل از مطالعه این مقاله اطلاعات کافی درمورد کابل شبکه و انواع پچ کورد شبکه و کاربرد آن در اختیار نداشته‌اید اما در حال حاضر می‌دانید کابل شبکه در دسته‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. از سوی دیگر Category متفاوتی دارند که از نظر پهنای باند و سرعت با یکدیگر فرق می‌کنند. در پایان امیدواریم مطالب موجود در این مقاله بتواند در هنگام خرید پچ کورد شبکه به شما کمک کند و به آسانی خرید خود را انجام دهید.