کابل های مخابراتی یکی از مهم ترین اجزا در برقراری ارتباطات به شمار می آید که هرچه زمان بیشتری بگذرد ساختار آن ها با پیشرفت های زیادی مواجه میشود به گونه ای که تا به امروز طیف گسترده ای از کابل های مخابراتی مودر استفاده قرار گرفته. کابل های مخابراتی دردسته کابل های ارتباطی قرار می گیرد و کاراصلی آن انتقال اطلاعات است. با توجه به طبقه بندی که برای این کابل ها در نظر گرفته شده است، می توان این کابل های ارتباطی را در دو دسته کابل های مسی و نوری تقسیم نمود که در ادامه هر کدام به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد. برای آشنایی با پچ کورد شبکه به صفحه مد نظر مراجعه نمایید.

کابل مخابراتی مسی

جنس این کابل از مس است و به دودسته ی هوایی و زمینی تقسیم میشود. با توجه به این موضوع که کابل های مسی هوایی بیشتر در معرض نور خورشید و بارندگی قرار دارند، در جهت افزایش مقامت بر روی آن یک روکش قرار گرفته است تا این امکان وجود داشته باشد که برای سال های متوالی مورد استفاده قرار گیرد. البته همین روکش که باعث افزایش مقاومت کابل می شود می تواند باعث کاهش انعطاف پذیری کابل شود، از این رو بیشتر برای محیط های بیرونی ساختمان ها از آن ها استفاده می شود. کابل های زمینی با توجه به خصوصیاتی که دارند قابلیت خمش بیشتری داشته و از آن ها می توان برای محیط های داخلی ساختمان استفاده نمود.

کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی (BFC)

کابل ژله فیلد خاکی در شبکه های مخابراتی برای کابل مشترکین و به صورت دفن مستقیم در زیر خاک مورد استفاده قرار می گیرد. کابل BFC در سایزهای 10 زوج تا 1800 زوج تولید می گردد. ساختمان این کابل به گونه ای طراحی شده است که می تواند در برابر صدمات مکانیکی که در هنگام دفن کابل به بدنه آن وارد می شود، مقاومت نماید. این نوع کابل معمولا از کافو تا پست نصب شده و قطر هادی آن معمولا از 0.4 میلی متر و 0.6 میلی متر می باشد.

ساختار کابل ژله فیلد خاکی به ترتیب زیر می باشد:

کابل مسی مخابراتی ژله فیلد کانالی (CFC)

کابل ژله فیلد کانالی در شبکه های مخابراتی به عنوان کابل مشترکین معمولا بین مراکز مخابرات تا کافو مورد استفاده قرار می گیرد. کابل CFC برای نصب در کانال مناسب بوده و معمولا از 10 زوج تا 2400 زوج تولید می شود. ساختار کابل ژله فیلد کانالی به ترتیب زیر می باشد:

کابل های مخابراتی مسی ایرکور کانالی (CUC)

کابل ایرکور کانالی بین مراکز مخابراتی و هم چنین از مراکز مخابراتی تا کافو مورد استفاده قرار می گیرد. هسته کابل CUC فاقد ژله بوده و پس از نصب در شبکه با هوای فشرده خشک هواگذاری می شود. این نوع کابل مناسب استفاده در کانال بوده و معمولا از 10 زوج تا 2400 زوج تولید می گردد. قطر هادی این کابل ها معمولا از 0.4 میلی متر تا 0.6 میلی متر می باشد.

انواع کابل های مخابراتی
انواع کابل های مخابراتی

این نوع کابل ها در شبکه های محلی و روستایی به صورت نصب بر روی تیرهای نگهدارنده استفاده می گردد. قدرت هدایت بالا، مقاومت و حفاظت در برابر رطوبت از ویژگی های کابل مهاردار به شمار می آید. با توجه به کاربرد این کابل ها تعداد زوج های بکار رفته در کابل کم بوده و حداکثر 200 زوج می باشد. سیم مهار بکار رفته شامل رشته فولاد گالوانیزه تابیده شده می باشد که به صورت موازی با هسته کابل قرار می گیرد.

کابل مسی مخابراتی هوایی ساده (AC-AZY(ST)ZY)

این نوع کابل ها جهت اتصال نقاط توزیع (پست) به مشترکین بکار می رود. در ساختارکابل مخابراتی هوایی ساده هادی ها از سیم نرم تشکیل شده که با لایه هایی از پلی اتیلن پوشش داده شده اند. هادی های عایق شده به صورت زوج به هم تابیده و زوج ها هسته کابل را تشکیل می دهند.

هسته کابل با نوار پلی استر به همراه سیم زمین توسط فویل آلومینیومی پیچیده شده و سرانجام روکشی از پلی اتیلن مشکی بر روی کابل قرار می گیرد. با توجه به کاربرد این نوع کابل ها، تعداد زوج های بکار رفته در کابل کم و حداکثر 200 زوج می باشد.کابل های مخابراتی هوایی ساده مناسب نصب کابلمخابراتی هوایی و نصب خارج از ساختمان می باشد. ساختارکابل مخابراتی هوایی ساده مطابق موارد گفته شده به ترتیب زیر می باشد:

کابل مسی مخابراتی توزیع (MDF)

کابل MDF جهت استفاده بین اتاق کابل تا اتاق MDF مورد استفاده قرار می گیرد. ساختمان کابل مشابه کابل مخابراتی هوایی ساده می باشد با این تفاوت که عایق و روکش آن از جنس PVC می باشد. سیم زمین در این نوع کابل های مخابراتی با روکشی از قلع پوشیده می شود و معمولا در اندازه های 100 زوج و 200 زوج تولید می شود. ساختار کابل توزیع طبق موارد گفته شده زیر می باشد:

کابل های مخابراتی دوبل هوایی مهاردار (کابل های مخابراتی جنگی)

کابل مخابراتی دوبل هوایی مهاردار (DW)، که با نام کابل های مخابراتی جنگی نیز شناخته می شود، یک مشترک را به پست متصل می نماید. این کابل جهت ارتباط پست تلفن به مشترکان نهایی مورد استفاده قرار گرفته و می تواند جهت توسعه کابلی از پست های تلفن و یا ترمینال های تلفن به ساختمان های مشترکان استفاده گردد. در ساختار این کابل دو رشته سیم مسی به همراه یک مفتول فولادی به عنوان مهار با پوششی از مواد پلی اتیلن مشکی به کار رفته و سیم دوبل مخابراتی هوایی مهاردار را تشکیل می دهند. معمولا قطر هادی مسی از 0.5 میلی متر الی 0.9 میلی متر و قطر سیم فولادی 0.9 میلی متر الی 1.2 میلی متر می باشد. ساختارکابل مخابراتی دوبل هوایی مهاردار یا کابل های مخابراتی جنگی به ترتیب زیر می باشد:

مقالات مرتبط:

آشنایی با کارشناس ارزیاب شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + یک =