امروزه استفاده از فناوری های جدید برای استفاده بهینه از سخت افزارها افزایش پیدا کرده است. یکی از بهترین راه های استفاده بهینه از سخت افزارها مجازی سازی است. مجازی سازی به کاربران کمک می کند تا بر روی سیستم خودشان بتوانند از قدرت بیشتر سخت افزاری استفاده کنند. در این مقاله به بررسی تکنولوژی مجازی سازی پرداخته ایم. در ادامه با رایکانت همراه باشید.

مجازی سازی، استفاده غیر مستقیم از سخت افزار

مجازی سازی یک فناوری است که توان سخت افزاری کاربر را افزایش می دهد. در مجازی سازی کاربر از سخت افزار یک سیستم دیگر مانند سرور برای دستیابی به سخت افزار مورد نظرش استفاده می کند. این فناوری یکی از مهمترین خدمات انواع شرکت شبکه است. اجازه دهید با یک مثال بیشتر با مجازی سازی آشنا شویم. فرض کنیم لپ تاپی با رم 4 گیگ بایتی به همراه یک سی پی یو Core i3 در اختیار داریم. بر روی این سیستم یک ویندوز 64 بیتی هم نصب شده است. حالا اگر نرم افزاری داشته باشیم که بر روی سیستمی با سخت افزار بالاتر اجرا شود، چه کاری باید انجام دهیم؟ با کمک فناوری مجازی سازی می توان این کار را انجام داد. در این روش می توان از منابع سخت افزاری دیگری مانند یک سرور قدرتمند استفاده کرد.

یک مثال کاربردی دیگر برای درک Virtualization
به کمک مجازی سازی می توان کلیه تجهیزات و منابع موجود در شبکه مثل سخت افزار، محل های ذخیره و کاربران و ارتباطات آن ها با یکدیگر را به وسیله نرم افزار به صورت مجازی انجام داد. در یک مثال دیگر کامپیوترهای موجود در یک شرکت می توانند برای عملکرد بهتر به یکدیگر یا یک منبع قوی تر مثل سرور خارجی متصل شوند و کاربران به صورت یکپارچه از آن بهره مند شوند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با خدمات رایکانت به صفحه اجرت کابل کشی شبکه مراجعه فرمایید.

نگاهی کوتاه به تاریخچه مجازی سازی

در دهه 90 میلادی Virtualization فقط برای ایجاد محیط کاری آزمایشی برای کاربر نهایی بر روی یک سخت افزار بود. سال های بعد اما مجازی سازی راه متفاوتی را پیش گرفت. با ظهور شرکت VMware در اواخر دهه 90 مجازی سازی پیشرفت های زیادی را تجربه کرد. مجازی سازی تاثیرات مثبت خود را در همان ابتدا به نمایش گذاشت. به همین دلیل شرکت های زیادی به سمت مجازی سازی حرکت کردند. در ادامه برخی از کاربردهای مجازی سازی را بررسی می کنیم. برای آشنایی با خدمات متنوع رایکانت می توانید به صفحه تجهیزات اکتیو شبکه مراجعه بفرمایید.

بیشتر بدانید: نرم افزار vmware horizon چیست

کاهش 80 درصدی هزینه شرکت ها با مجازی سازی
اولین کاربرد مجازی سازی کاهش هزینه شرکت ها است. شرکت ها می توانند با صرف هزینه کمتر به سخت افزارهای قوی تری دسترسی پیدا کنند. خرید سرور هزینه زیادی را به سازمان ها تحمیل می کند. هزینه اولیه در کنار هزینه های اتاق سرور، تعمیرات و برق مصرفی بسیار بالا است. در حالی که به کمک مجازی سازی و صرفا با کمک یک اپلیکیشن می توان به منابع سرور دسترسی پیدا کرد.

تکنولوژی مجازی سازی یا Virtualization چیست؟

تست اپلکیشن ها با هزینه پایین

نرم افزارها و اپلیکیشن های طراحی شده معمولا چند بار تست می شوند. طبیعتا منطقی نیست برای هر بار تست بخواهیم از سرورهای قدرتمند استفاده کنیم. در این مواقع استفاده از فناوری مجازی سازی به کمک شرکت های سازنده نرم افزار می آید. با اتصال به منابع سرور می توان به راحتی عملیات تست را انجام داد. جالب است بدانید حتی شرکت های بزرگ دنیا از مجازی سازی برای تست اپلیکیشن های خود استفاده می کنند.

افزایش راندمان و سرعت بالای انجام کارها
مزیت اصلی فناوری Virtualization افزایش راندمان و سرعت انجام کارها است. با دسترسی به سخت افزار قدرت مند می توان سرعت انجام کارها را افزایش داد. به این ترتیب بهره وری سازمان هایی که از مجازی سازی استفاده می کنند به شدت افزایش پیدا می کند. زمانی که کاربران یک شرکت به منابع قدرتمندی دسترسی داشته باشند به راحتی می توانند فعالیت های خود را افزایش دهند. افزایش راندمان در کنار کاهش هزینه ها، مجازی سازی را به گزینه اصلی سازمان ها تبدیل کرده است.

مزایای تکنولوژی Virtualization چیست؟
معرفی 3 نوع مجازی سازی
به طور کلی سه نوع مجازی سازی وجود دارد. Virtualization بر اساس نوع کاربرد تقسیم کرده ایم. مجازی سازی مبتنی بر فضای ذخیره سازی، مجازی سازی بر مبنای شبکه و سرور سه نوع مجازی سازی هستند.

مجازی سازی سرور، دسترسی به یک منبع قدرتمند پردازش

در دیتاسنترهای سنتی به طول میانگین فقط 15 درصد از از توان سرور استفاده می شود. مجازی سازی سرور شرایطی را فراهم می آورد که چندین سیستم عامل به عنوان یک ماشین مجازی بر روی یک سرور عمل کنند. این ماشین های مجازی هر کدام به بخشی از منابع محاسباتی سرور فیزیکی مثل پردازنده، حافظه و هارد دسترسی دارند.

مجازی سازی شبکه، بازسازی کامل شبکه های فیزیکی
در مجازی سازی شبکه، یک بازسازی کامل بر روی شبکه های فیزیکی صورت می گیرد. مجازی سازی شبکه طوری برنامه ریزی و بازسازی می شوند تا تمام اجزای شبکه به صورت Workload به یکدیگر متصل شوند.

مجازی سازی و انواع آن
مجازی سازی مبتنی بر فضای ذخیره، فضای ذخیره سازی بیشتر
هنگامی که مجازی سازی مبتنی بر فضای ذخیره صورت بگیرد، تمامی دیسک های فیزیکی در یکCluster جمع آوری می شود. با استفاده از مجازی سازی مبتنی بر فضای ذخیره به راحتی می توان داده های ذخیره شده را مدیریت کرد. از طرف دیگر جابجایی این داده ها به راحتی صورت می گیرد.

مجازی سازی، فناوری نوین برای کاهش هزینه ها
در این مقاله به بررسی مجازی سازی پرداختیم. همان طور که در طول مقاله اشاره کردیم مجازی سازی با کاهش هزینه ها و افزایش راندمان به گزینه اول شرکت ها برای افزایش بهره وری تبدیل شده است. انواع مختلف مجازی سازی به کاربران و سازمان های مختلف کمک می کند به راحتی عملکرد خود را بهینه کنند.

مقالات مرتبط: انواع پچ کورد شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =