آیا می دانستید بدون داشتن کارت شبکه نمی توانستید وارد این سایت شوید؟ از زمانی که به اینترنت متصل می شویم که قطعه حیاتی ارتباط ما را با شبکه جهانی اینترنت حفظ می کند. البته تنها وظیفه کارت شبکه اتصال به اینترنت نیست. در این مقاله می خواهیم به بررسی کارت شبکه بپردازیم. کاربردها و انواع مختلف کارت شبکه را بررسی کنیم. در ادامه مقاله همراه ما باشید.

کارت شبکه یا NIC چیست؟

عبارت NIC مخفف عبارت Network Interface Card است. کارت شبکه برای اتصال دستگاه کامپیوتر به به دنیای اینترنت یا شبکه محلی استفاده می شود. البته کارت شبکه صرفا به کامپیوترها محدود نمی شود. در حال حاضر همه دستگاه های هوشمندی که قابلیت اتصال به شبکه اینترنت را دارند، از کارت شبکه استفاده می کنند. برای مثال در مدل های پیشرفته ماشین های لباس شویی نیز از کارت شبکه استفاده می شود. کارت شبکه الزما متصل به دستگاه نیست و می تواند پس از خرید دستگاه به آن متصل شود. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با خدمات ما به صفحه تعرفه کابل کشی شبکه مراجعه بفرمایید.

نگاهی به اجزای کارت شبکه، چگونه به اینترنت متصل می شویم؟
کارت شبکه از یک چیپ کنترل کننده تشکیل شده است. این چیپ وظیفه پردازش تمام داده های دریافتی و ارسالی را بر عهده دارد. همچنین چیپ کارت شبکه با قطعه دیگری به نام اسلات PCI Express ارتباط دارد. البته در برخی کارت های شبکه معماری متفاوتی استفاده شده است. در این کارت ها یک چیپ دیگر مسئول ارتباط دائمی با PCI Express است. یکی دیگر از اجزای مهم کارت شبکه حافظه EEPROM است. این حافظه وظیفه ذخیره مک آدرس را بر عهده دارد. همچنین یک یا دو عدد فیلتر برای حذف نویز و یک جک RJ45 از دیگر اجزای تشکیل دهنده کارت شبکه است. یکی از خدمات شرکت ما راه اندازی شبکه کامپیوتری که پیشنهاد می کنیم برای آشنایی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

کارت شبکه چگونه عمل می کند؟

کارت شبکه سیگنال های الکتریکی که از کابل شبکه دریافت می کند را به اطلاعات قابل فهمی برای کامپیوتر تبدیل می کند. وظیفه دیگر کارت شبکه تبدیل داده های ارسالی سیستم به سیگنال های الکتریکی است. به این ترتیب امکان ارتباط دو طرفه بین شبکه محلی یا اینترنت و کارت شبکه فراهم می شود. البته همه چیز به همین سادگی هم اتفاق نمی افتد.

کارت شبکه چیست

انواع کارت شبکه و کاربردهای آن
یکی از مدل های رایج در ارتباطات شبکه ای مدل OSI است. در این مدل اطلاعات برای ارسال و دریافت باید از 7 مرحله عبور کند. در حقیقت زمانی که ما یک عکس را ایمیل می کنیم، این عکس از 7 مرحله مختلف عبور می کند تا به سیگنال الکتریکی تبدیل شود. در سیستم مقصد نیز عکس از 7 لایه عبور می کند تا دوباره از سیگنال به داده قابل مشاهده تبدیل شود. کارت شبکه در مرحله اول و دوم فرآیند ارسال و دریافت ارتباطی قرار دارد. برای آشنایی با خدمات متنوع ما می توانید به صفحه اجرای شبکه lan مراجعه کنید.

نگاهی به چگونگی ارسال داده ها توسط کارت شبکه، یک کار بسیار پییچده
در هر ارتباطی ابتدا سیگنال از طریق کابل شبکه به کانکتور RJ 45 می رسد. پیش از ورود سیگنال توسط فیلترها بررسی می شود و از ورود هر گونه نویزی به کارت شبکه جلوگیری می شود. پس از ورود اطلاعات چیپ PHY در نقش واسط به رمزگشایی یا رمزنگاری اطلاعات می پردازد. پس از عبور اطلاعات از این مرحله اطلاعات به چیپ مرکزی کارت شبکه می رسد. از طریق چیپ مرکزی اطلاعات به کامپیوتر یا سیستم مورد نظر منتقل می شود. همچنین چیپ مرکزی وظیفه نگهداری از مک آدرس ها را نیز به عهده دارد. هر سیستمی که به شبکه متصل می شود از یک مک آدرس اختصاصی استفاده می کند. به این ترتیب امکان ارتباط بین سیستم های مختلف فراهم می شود. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شبکه به مقاله شبکه چیست مراجعه بفرمایید.

یک راه ساده برای اطمینان از عملکرد درست کارت شبکه

اگر از LAN برای ارتباط با شبکه اینترنت استفاده می کنید می توان یک امتحان ساده را انجام دهید. معمولا در زیر کابل لن دو چراغ LED تعبیه شده است. رنگ این چراغ ها بسته به نوع سیستم می تواند متفاوت باشد. رنگ نارنجی و زرد از رایج ترین رنگ های چراغ LED است. در زمانی که چراغ ثابت روشن مانده یعنی اتصال کابل به کارت شبکه درست است. همچنین در زمان اتصال به اینترنت چراغ به حالت چشمک زن در می آید. چراغ چشمک زن نشانه ای از انتقال دیتا بین کامپیوتر و اینترنت دارد.

آشنایی با انواع کابل و پچ کورد شبکه
چند مدل کارت شبکه وجود دارد؟
به طور کلی کارت های شبکه به سه دسته تقسیم می شوند. در بسیاری از دستگاه های امروزی می توان کارت شبکه را به صورت جدا تهیه و به سیستم متصل کرد.

کارت شبکه سیمی
تمامی مطالبی که تا اینجا به آن پرداختیم مربوط به کارت شبکه سیمی است. کارت شبکه سیمی در اکثر دستگاه های رومیزی مثل کیس های کامپیوتر وجود دارد. این کارت از ابتدا بر روی دستگاه نصب است و نمی توان به صورت جداگانه آن را بر روی سیستم متصل کرد.

کارت شبکه وایرلس
کارت شبکه وایرلس برای انواع مودم ها استفاده می شود. در حقیقت امروزه بسیاری از دستگاه ها از طریق وای فای به شبکه جهانی اینترنت متصل می شوند. بنابراین استفاده از کارت شبکه وایرلس بسیار رایج شده است. نمونه ای از کارت شبکه وایرلس را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

کارت شبکه یکی از انواع کارت های شبکه
کارت شبکه USB
کارت شبکه USB نیز یکی دیگر از انواع کارت های شبکه است. با اتصال این کارت به دستگاه می توان به شبکه جهانی اینترنت متصل شد. در حال حاضر انواع کارت شبکه در بازار به فروش می رسد.

بهترین کارت شبکه چیست؟

معمولا در دنیای فناوری همه به دنبال خرید از برندهای مشهور هستند. تعداد تولیدکنندگان کارت شبکه در دنیا کم است. از مشهورترین تولیدکندگان کارت شبکه می توان به Intel، ASIX، Proxim، Winbond، VIA، Marvell و Ralink اشاره کرد. در ایران نیز برندهای دی لینک، تی پی لینک و ایسوس بیشترین فروش کارت شبکه را در اختیار خود دارند.

کارت شبکه USB
چند نکته پایانی برای خرید کارت شبکه
در انتهای مقاله به بررسی چند نکته کوتاه درباره خرید کارت شبکه می پردازیم. در خرید کارت شبکه به سرعت انتقال داده ها دقت کنید. همچنین بهتر است کارت شبکه ای متناسب با دستگاه خود تهیه کنید. انتها پیشنهاد می کنیم برای آشنایی و دریافت خدمات شبکه با شماره های اعلام شده در سایت ما تماس حاصل کنید.

مقالات مرتبط: کاربرد ترانکینگ و مزایای آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =